moi

Täällä voit kysyä hallituslaisilta mieltäsi painavia kysymyksiä kaneihin ja jyrsijöihin liittyen.

moi

ViestiKirjoittaja töpsö_nöpö » Pe Helmi 05, 2010 9:50 pm

mitä teen kun kanini sai pennun ja pentu on ollut kopissa kohta kaks viikkoo eikä tule pois sieltä ja tiedän että se on elossa????Ja koskahan uros kanin voi siirtää niiden yhteiseen häkkiin takaisin?? :D :D
töpsö_nöpö

Re: moi

ViestiKirjoittaja Emilia Orpana » La Helmi 06, 2010 5:08 pm

Voi hyvää päivää! Ovatko vanhempasi asialla tämän suhteen, sillä poikasten hoito ei saa olla lasten vastuulla?! Ja ensinnäkin uroskani pitäisi kyllä leikkauttaa ennenkuin se laitetaan naaraan kanssa samaan häkkiin uudestaan. Sieltä tulee taas poikasia, jos se sinne leikkaamattomana laitetaan. Kyllä sinne pesään voi katsoa ja tarkistaa onko poikanen hengissä, käsitelläkin sitä poikasta pitää ettei se jää villiksi. Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä johonkin lähiseudun kasvattajaan ja pyytää vinkkejä. Suosittelen myös lukemaan puput. net -foorumia. Ja tosiaan ei sitä urosta enää leikkaamattomana naaraan kanssa!
Emilia Orpana
Hallituksen jäsen

heippa!!

ViestiKirjoittaja töpsö_nöpö » Su Helmi 07, 2010 7:49 pm

Entä jos haluu viel yhen tai kaks pentuetta,nii koska mä voin sit laittaa nöpön takas häkkiin....(vai pitäskö olla vaan tyytyväinen yhteen pentueesee!?!......AUTA tai AUTTAKAA!!!!!!) :| :|
töpsö_nöpö

ViestiKirjoittaja Emilia Orpana » Su Helmi 07, 2010 9:45 pm

Kyllä perusasiat poikasten teettämisestä pitää olla huomattavasti paremmalla tolalla ennenkuin yhtäkään pentuetta aletaan suunnitella. Ensin otetaan selvää, eikä vasta sitten kun poikanen on jo pesässä. Ensinnäkään samalla naaralla ei saa teettää kovin montaa poikuetta, eikä todellakaan samaan syssyyn. Nyt järki käteen hei! Eli en suosittele kyllä yhdenkään poikueen teettämistä enää. Nämä poikasten teettämiset on aikuisten vastuulla olevia asioita, joten edelleen kysyn; ovathan vanhempasi mukana tässä? Oikeasti, soittakaa vanhempiesi kanssa jollekin kasvattajalle ja kysykää sieltä apua. Tämä foorumi on aika hiljainen, eikä täällä käy kovin paljon porukkaa. Ja lukekaa sitä puput.nettiä.
Emilia Orpana
Hallituksen jäsen

moi

ViestiKirjoittaja Marica Toppari » Pe Helmi 12, 2010 8:04 pm

Heippa!

Emilia on täysin oikeassa tässä jutussa. Poikanen/poikaset olisi pitänyt tarkistaa jo ensimmäisen päivän aikana, että kaikki on kunnossa!
Poikanen/poikaset ovat voineet pahimmassa tapauksessa(jos kerta epäilet niiden kuolleen) alkaa mädäntyä pesään, jos emo ei ole korjannut pois.
Emon tulisi antaa nyt olla mahdollisimman rauhassa, ei uusia poikasia missään nimessä heti perään.
Emolle tulisi antaa vitamiineja, paljon puhdasta heinää ja pellettiä, jotta se jaksaa imettää mahdollisen jälkikasvun.
Urosta ei saa sekoittaa tähän juttuun enää yhtään tämän enempää. Ties mikä sota siinä kanien välillä syntyisi, jos lykkäät sen häkkiin,
jossa emo kaitsee pientä jälkikasvuaan. Kanit kannattaa tulevaisuudessa pitää eri häkeissä tai leikkauttaa uros.
Mitä meinaat jälkikasvun suhteen tehdä? Oletko perehtynyt poikasten hoitoon? Jääkö niistä kenties joku kotiin ja minne loput päätyy?
Yhdessäkin kanin poikueessa on tarpeeksi poikasia, joten en näe järkeväksi millään tavalla pennuuttaa kania yhä uudelleen ja uudelleen.
Poikaset voivat olla nättejä ja söpöjä yms yms, mutta niistä on kannettava vastuu. Tässä tapauksessa vastuu on vanhemmillasi, koska he ovat aikuisia.
Tietävätkö he yhtään tästä, että missä mennään?
Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä johonkin epjyn kanikasvattajaan, kun kaipailet apua poikasten ja aikuisten kanien kanssa.
Marsan Gerbola - Pienimuotoista kasvatusta gerbiilien parissa
Käyttäjän avatar
Marica Toppari

HEIPPA!

ViestiKirjoittaja töpsö_nöpö » Ma Helmi 15, 2010 2:18 pm

vanhempani on ollut molemmissa viesteissä mun vieres ja ne on yhtä hukas täs jutus vaikka (mä kyl oon perehtynyt asiaan enemmän sitäpaitsi tiiän kaikesta muusta tosi paljon paitsi synnytyksestä!!!) ollan kierretty netis kattoos niitä juttuja.ja en oo nukkunu kolmeen viikkoon mun huonees tai ollu muutenkaa siel joten oon ainaki antanu olla niien rauhas sitä paitsi oon tienny koko ajan että ne on elos.ja nyt ne on tullu kopista pois ja pomppii ympäri häkkiä!!!sitäpaitsi FAUNATAR aikoo ostaa multa pentuja mutta aijon joka tapaukses tehä viel yhet pennut ennen nöpön leikkausta!!!!! ;) ;)
töpsö_nöpö

ViestiKirjoittaja Marica Toppari » Ma Helmi 15, 2010 8:24 pm

No miten ihmeessä poikue sitten pääsi pyörähtämään? Oliko tämä vahinko- vai tieten tahtoen toteutettu poikue? Asiat kannattaisi lukea hyvissä ajoin läpi ennen h-hetkeä jne.. Synnytyksestä ja siihen liittyvästä lukee internetissä ja kirjoissa, mutta kattavin ja päivitetyin tieto löytyy varmasti kasvattajilta.
Kanista ei riitä se, että tietää mikä se on eläimenä, vaan tämmöisissä tilanteissa pitäisi perehtyä myös itse synnytykseen, emon tarvitsemaan hoitoon, poikasten kasvamiseen jne. Muista nyt sitten, ettet rasita naarasta turhaan tekemällä heti toista poikuetta perään. Emo voi itse menehtyä siinä samalla pahimmassa tapauksessa.
Käyttäjän avatar
Marica Toppari

Re:HEIPPA

ViestiKirjoittaja töpsö_nöpö » Pe Maalis 19, 2010 4:19 pm

no tiiän kuulkaas paljon kaneista :evil: ja mun kanit (kaikki) voi TOSI hyvin ja mun uros kani on aikoja sit leikattu :D ;) että kaikki ollut kauan hallinnassa et ei tarvii ennää antaa teijän isällisiä nevvoja,KIITOS!!!!!!!!! :|
töpsö_nöpö

ViestiKirjoittaja Marica Toppari » Pe Maalis 19, 2010 8:08 pm

Ja mikähän tämä aikoja sitten mahtaa oikein olla? Poikasia silti näyttää tulevan...
Sitä paitsi itse pistit tämän kyseisen ketjun pystyyn ja halusit tietoa, jota et viitsinyt itse etsiä tai kuluttaa aikaa sen löytämiseen.
Että sepä niistä "saarnoista", anteeksi vain. :lol:
Käyttäjän avatar
Marica Toppari

ViestiKirjoittaja Emilia Orpana » Pe Maalis 26, 2010 6:04 pm

Tää menee nyt lukkoon.
Emilia Orpana
Hallituksen jäsen

Paluu Kysymyksiä kaneista ja jyrsijöistä